Unalom a Supermarketben

2016.01.04.

Index

Színesen szürke amerikai hétköznapokat fotózott a hetvenes években J.S., aki a rokonai meghívására érkezett Amerikába a Kádár-korszak valóságából, hogy vigyázzon a házukra és a kutyára, amíg a rokonok Magyarországot látogatják.

Bécsen át utazott, ahol vásárolt több tekercs Kodak diát, amit a repülőn fűzött a határon átcsempészett Praktica gépébe; ekkor készültek minden valószínűséggel élete első és egyetlen színes fotói.

Komoly csalódás volt számára az hat hét, amit Milwaukee-ban töltött: "...a régóta várt-óhajtott hirtelen nagy szabadság egy másféle börtönt jelentett" - írta. Rá kellett jönnie, hogy az amerikai álom korántsem csak az egyenlőségről szól: úgy látta, hogy a többség a megszerzett anyagi javaitól függ és ő mint idegen, saját magát ebből kirekesztve érezte.

Unatkozott. Bebarangolta rokonai házának minden zugát, a környező utcákat és az egyetlen bevásárlóközpontot, majd gondosan felvételeket komponált átmeneti környezetéről.

A magyar neoavantgárd művészeti szcéna jeles képviselőjének eddig elveszettnek hitt fotóit nemrég kerültek napvilágra. J.S. - bár ezt a nevet hazatérte utána soha nem használta, magyar fotóművész az utóbbi tíz évben a legnevesebb nemzetközi fotóművészeti színtereken mutatkozott be és vált elismertté elsősorban Nyugaton.

A kiállítást a SuperMarket galériában nézhetik meg Budapesten, a Vitkovics Mihály utcában, január 16-ig.